Jhasvinie a/p Selvan
AIF 160014
Pada 23 April 2017 saya
dan rakan-rakan telah menjalankan Program Jalinan Masyarakat di Pusat Penjagaan
Kanak-kanak di bawah kelolaan Women’s Aid Organization. Saya telah memperolehi banyak
pengalaman iaitu sikap mesra dan bersabar ketika mengendalikan kanak-kanak
tersebut disebabkan bukan semua kanak-kanak boleh dikendalikan dengan begitu
mudah. Ia bergantung kepada sikap dan mood kanak-kanak pada waktu tersebut.
Ketika kami menghadirkan
diri ke sana kanak-kanak begitu gembira dengan kehadiran kami sebab jarang
pelawat pergi ke tempat sana. Mereka teruja dengan aktiviti-aktiviti yang kami
lakukan di sana. Antara aktiviti yang kami lakukan ialah art plasticine. Dengan
melakukan aktiviti tersebut, kanak-kanak dapat berfikir secara kreatif dan
inovatif. Mereka dapat membuat pelbagai corak dengan masa yang begitu singkat.
Kami juga dapat menguji minda kanak-kanak dan imaginasi mereka.
Kebiasaannya melalui
aktiviti ini, kita dapat mengetahui apa yang sebenarnya berada di dalam
pemikiran kanak-kanak tentang sesuatu perkara. Oleh itu, segala idea akan
terhasil. Jadi, semua hasil comel-comel belaka. Kanak-kanak yang paling kecil
pun boleh menghasilkan binaan plasticine yang menjangkau pemikirannya.
Seterusnya, aktiviti yang kami lakukan ialah “Story Telling”. Kanak-kanak
begitu pantas membawa buku cerita yang terdapat di dalam rak buku. Kami dapat
mengenal pasti bahawa kanak-kanak lebih suka tengok pada gambar-gambar yang
terdapat di dalam buku cerita daripada membacanya. Secara tidak langsung, ia
juga dapat meningkatkan minat membaca di kalangan kanak-kanak tersebut.
Aktiviti yang terakhir
ialah, “Colouring”. Kebanyakan kanak-kanak memang suka dengan aktiviti mewarna.
Kepelbagaian warna mempesonakan si kecil. Justeru, cara ini boleh dijadikan
sesi pengenalan kanak-kanak kepada warna. Kepelbagaian warna yang diperkenalkan
adalah cara yang berkesan untuk membuat kanak-kanak mengenal pasti dan ingat
bayangan warna.
Kesimpulannya, kami
dapat melihat perkembangan kanak-kanak dari aspek fizikal dan mental. Di
samping itu, perkembangan emosi dapat dilihat melalui penerimaan kanak-kanak
dalam melakukan aktiviti yang dilakukan. Seterusnya, melihat kepada
perkembangan kognitif iaitu mencungkil bakat kanak-kanak dalam menjalani
sesuatu aktiviti.
No comments:
Post a Comment