Pengalaman itu….

  Assalamuailaikum W.B.T…Pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih buat sahabat-sahabat Pengajian Asia Tenggara (SEAS) yang telah bersungguh-sungguh dalam merancakkan aktiviti-aktiviti Jalinan Masyarakat bersama-sama mangsa keganasan rumah tangga iaitu World Aid Organisation (WAO). Sehubungan dengan itu, ribuan terima kasih juga diucapkan buat ketua penyeralas bagi projek ini iaitu Dr.Chong Wu Ling yang sering memberi tunjuk ajar dan nasihat kepada kami dalam menjayakan projek ini bersama-sama penghuni WOA. Tanpa beliau projek ini belum tentu berjalan dengan jayanya :) Tidak lupa juga kepada staf-staf di Jabatan Asia Tenggara dan pensyarah-pensyarah yang sanggup membantu dalam menjaya projek kami ini dari segi sumbangan kewangan mahupun tenaga.

  Pengalaman itu penting buat seseorang. Dalam erti kata lain pengalaman itu membolehkan kita mengenal dunia mahupun mematangkan kita. Melalui pengalaman yang saya dapat sepanjang menjalankan aktitivi bersama penghuni kanak-kanak WOA ialah keriangan kanak-kanak tersebut walaupun ditimpa masalah…itulah dinamakan kanak-kanak…sepanjang pengalaman kami bersama mereka pelbagai aktiviti telah dilakukan antaranya adalah `Giant Bubble`, sukanneka, lawatan sekitar Universiti Malaya dan sebagainya. Walaupun pada mulanya malu tetapi perasan itu pudar dalam diri mereka setelah seharian bersama kami. Melalui projek ini juga, kami dapat memahami isi hati mereka yang pernah menjadi mangsa keadaan iaitu keganasan rumah tangga. Dengan adanya aktiviti bersama mereka maka ia serba sedikit dapat melumpuhkan daya ingatan tentang pengalaman pahit itu.

  Akhir kalam dari saya, saya berharap agar adik-adik yang berada di bawah jagaan organisasi WAO tabah menghadapi ujian ini. Semua makhluk manusia di muka bumi ini tidak diminta untuk diperlakukan dalam keadaan sedemikian. Tetapi saya percaya adik-adik ini sabar dalam menghadapi keadaan pahit ini. Saya berharap agar sahabat-sahabat (SEAS) tidak akan melupakan segala aktiviti Jalinan Masyarakat yang telah kita jalinkan bersama-sama. Saya juga sebagai Mahasiswa Universiti Malaya berharap agar kursus Jalinan Masyarakat ini diteruskan dan dijadikan kursus wajib untuk berijazah kerana kursus ini menerapkan pengalaman dan nilai-nilai yang positif dalam diri seseorang. Saya telah pun merasa keadaan itu dimana kursus ini mampu memberi pengalaman yang efektif dalam diri saya.SEKIAN :)

“SEAS DI HATI”


  IKHLAS DARI SAYA 
    
        AKIF
(MOHAMAD AKIF BIN YUSOP)
AIF160043
PELAJAR TAHUN 1 UM


No comments:

WELCOME TO OUR BLOG